Archive for November, 2010


Perkara itu…

Kadang-kadang pengalaman banyak mengajar…dan kadang-kadang sangat tidak suka pengalaman tu…

Biasanya pengalaman yang sangat tidak mengembirakan..pengalaman yang mengembirakan telah dihilang ditelan kesedihan dan kesusahan.Bukan hendak mengeluh atau pun tidak bersyukur tetapi sekadar ingin meluahkan melalui catatan journal ini…sekurang-kurangnya ingin mengurangkan sedikit tekanan emosi…

Mak pesan” perbaiki solat”…melalui solat sudah tentu dapat memperbaiki diri…yer baik mak…sayang mak.
Tetapi kadang-kala..tak dapat nak bersedih…hanya tersenyum menyembunyikan keresahan hati…hanya tersenyum…

Mawaddah – Terima kasih Tuhan

Terima kasih wahai Tuhanku
yang sentiasa melimpahkan rahmat-Nya
membenarkan aku menghadap-MuTuhan yang Maha Pengasihdan Maha Penyayang

Untuk bercakap dengan-Mu Tuhan
mengizinkan ku minta pada-Mu
memuja memuji sepenuh hatiku
memohon munajat pada-Mu Ya Rabbi

Tapi aku khuatir ketika menghadap-Mu
tidak pula pandai beradab dengan-Mu
aku mula bimbang
kalau aku derhaka dalam ketaatan
bukan rahmat dari-Mu yang ku dapat
tapi ku kan dapat kemarahan-Mu

Ya Rabbal ‘Aalamin
Maafkanlah aku.

lagu ni sangat puitis kepada saya sebagai insan yang seringkali melakukan kesalahan.. antara bait-bait yang boleh menyebabkan air mata ini mengalir..

Ya Allah, terima kasih kerana memberikan daku peluang dan rahmat yang tak terhingga…

Advertisements

komunikasi yang berkesan amatlah penting dalam menjayakan apa-apa bidang perniagaan .Apatah lagi ianya adalah sebagai satu strategi anda untuk mendapatkan kepercayaan pelanggan.
Komunikasi juga adalah penting bagi memastikan bahawa apabila anda menyampaikan maklumat atau informasi pelanggan atau audien anda faham dan jelas dengan apa yang disampaikan oleh anda.Walaubagaimanapun masih lagi terdapat segelintir orang masih menghadapi masalah komunikasi.

Digariskan beberapa panduan untuk anda menangani isu komunikasi ini.
• Komunikasi Diri

Komunikasi diri ini adalah lebih merujuk kepada cara dan teknik untuk diri berkomunikasi dengan orang lain ataupun secara khususnya apabila berhadapan dengan pelanggan dan audien.Ada usahawan yang kurang bercakap tetapi amat mahir dalam bidang yang hendak diajarnya.

Ada beberapa faktor yang harus di pertimbangkan bagi anda yang kurang berkomunikasi ini untuk memahirkan diri anda di antaranya ialah ;

– Cubalah berkomunikasi dengan diri sendiri di hadapan cermin dahulu.Mengarutlah apa sahaja di hadapan cermin tersebut.Anda buatlah dalam bilik tidur anda, bukannya ada orang yang nak gelakkan anda pun…

– Anda boleh juga cuba membaca majalah atau buku rujukan yang anda hendak anda sampaikan dengan kuat dan bersungguh – sungguh.Sekurang–kurangnya untuk anda membiasakan diri anda membuka mulut.Pentingnya pengetahuan yang meluas adalah untuk memastikan anda tidak buntu idea dan tersekat-sekat ketika menyampaikan penerangan.

– Anda boleh juga berkomunikasi dengan rakan –rakan anda secara berbual – bual .Memahirkan diri dalam komunikasi diri ini adalah dengan kesungguhan yang jitu.Anda tahu yang anda boleh…lapangkan dada dan anggap sahaja ketika anda mengajar anda seolah-olah sedang berkomunikasi dengan kawan anda.

-Anda juga haruslah yakin dengan diri anda untuk berkomunikasi.Keyakinan ini hanya akan timbul apabila anda bersedia ataupun anda tahu apa yang anda hendak lakukan.Bagaimana hendak bersedia ?…senang sahaja,sebelum berkomunikasi persiapkanlah diri dengan bahan unttuk anda sampaikan yang mencukupi dan tepat .Insyaallah keyakinan anda akan bertambah dan penuh yakin ianya akan berjaya.

salam untuk motivasi komunikasi malam ini.

Hari Ini…

Hari ini…Mengajar di rumah pelanggan baru…3 jam straight hours…hahahaha seronok seronok seronok…

Kakak bakal mengambil SPM adik seorang darjah 2 dan tidlagi darjah 1… 1 kelas 3 orang serentak macam kombo pulak.Jadi mcam biasa bila dah ramai nih..macam2 karenah…tetapi alhamdulillah semuanya terkawal..Si kecil boleh pulak bertahan selama 3 jam …tapi sudah tentulah…makan..rehat..kacau si kakak sudah menjadi kewajipan…

Sangat menyenangi tuan rumah..sangat peramah dan juga sangat merendah diri.Orangnya sederhana tetapi sangat menegaskan betapa pentingnya pelajaran.Suka..suka..suka..

Di Shah alam atau di lembah klang nie…beginilah…ibu bapa tidak kira yang berkemampuan atau tidak berkemampuan akan sedaya upaya mencari guru2 yang terbaik utnuk anak2 mereka…hanya anak2 mereka sahaja kadang2 tidak berkemampuan untuk mengikuti kehendak ibu bapa mereka…

………………

Jadikan ini motivasi agar anda semua lebih berjaya

Berfikirlah secara positif ataupun optimistik.

Berfikir secara positif atau optimistik akan menyenangkan hati anda dan melapangkan jiwa anda..Hanya dengan bersikap seperti ini anda akan berkeyakinan untuk menghadapi apa-apa sahaja cabaran dan rintangan.
Jangan sekali-kali anda memikirkan sesuatu perkara yang belum berlaku,ini kerana banyak harapan musnah hanya kerana anda memikirkan sesuatu perkara yang belum pasti akan berlaku.
Jangan jadikan sesuatu perkara yang tidak diingini menekan diri anda sehinggakan anda berasa diri anda rendah diri dan menjauhkan diri dari menghadapi sesuatu perkara.
Elakkan daripada memikirkan sesuatu yang negatif kerana anda pasti akan terpengaruh dengan unsur negatif ini.
Mengikut David Niven,Ph.D best selling author of The 100 Simple Secret of Successful People “People who find themselves dissatisfied in life often set unreachable goals for themselves,setting themselves up to fail.” Mudah bukan …orang yang sentiasa tidak puashati dengan kehidupan sentiasa berfikiran negative dan akhirnya semuanya gagal.
Bukalah minda…buka seluas-luasnya kepada idea-idea baru dan cara baru untuk memperbaiki kehidupan.jangan berhenti belajar dan mengubahsuai.

Dunia sentiasa berubah.jika kita menghadkan keupayaan diri dan mudah merasa selesa dengan apa yang anda ada sekarang,sudah tentunya perasaan tidak puashati dengan kejayaan orang lain semakin menebal dan meningkat sama seperti umur anda.

Jangan rasa anda sudah mahir dengan satu-satu bidang itu anda akan mencapai kejayaan yang lebih cemerlang.teruskan usaha sehingga anda menjadi seorang yang serba boleh dan mahir dalam semua bidang.

Pandang ke hadapan

Perkhidmatan tuisyen di rumah ini adalah perniagaan yang berasaskan air liur yang disokong oleh pengetahuan dan kemahiran komunikasi yang baik (bukannya yang tidak berkomunikasi dengan baik itu tidak boleh, boleh juga…nanti kita bincangkan dengan lebih lanjut kemudiannya…)

Perkara utama yang perlu ada pada seorang usahawan tuisyen ialah memandang kehadapan dengan penuh yakin dengan apa sahaja yang akan dilakukan.Kepada para usahawan tuisyen ini perkara pokok yang paling utama ialah MINAT.
• MINAT untuk mengajar
• MINAT untuk berada di kalangan pelajar
• MINAT untuk mendidik
• MINAT untuk maju kehadapan
• MINAT untuk memperbaiki taraf ekonomi diri
• MINAT untuk memperolehi kesenangan hidup

Itulah dia perkataan keramat pembakar hati pendorong jiwa.Tanpa minat yang mendalam biarpun anda seorang guru saya percaya kehidupan anda akan berada ditakuk itu juga.Tanpa minat malanglah nasib, mungkin buat juga tetapi separuh hati ataupun bukan jiwa pengajar dan akhirnya mengajar “bagai melepaskan batuk di tangga “.Macam itulah yang biasa berlaku.
Sebab itulah saya menegaskan bahawa semuanya terletak kepada minat.Biasanya orang kalau sudah minat sanggup bergolok bergadai untuk mencapai apa yang diminati.

Salam

Cikgu Journals

Salam…

semalam dan kelmarin anak2 murid menduduki peperiksaan SPM…sebagai cikgu, diri sendiri pula merasa kecut dan bimbang sekiranya anak2 murid tidak dapat menjawab dengan baik.

sebagai seorang guru tuisyen …saya sangat merasa bertanggungjawab sepenuhnya kerana ada keluarga yang telah membayar dengan sejumlah wang yang begitu banyak untuk memastikan kejayaan anak2 anak mereka.

Tetapi setakat yang saya tahu…saya telah menumpahkan sepenuh perasaan dan pengetahuan untuk kejayaan anak2 murid saya.Malahan saya begitu berbangga dengan anak2 saya.Walaupun mereka bukanlah terdiri daripada anak2 murid yang genius dan cemerlang.Tetapi semangat mereka untuk berjaya sangatlah mengkagumkan,teringat pada diri sendiri yang tidak begitu pandai sehinggakan terpaksa melakukan berkali2 untuk memahami dan mahir mengenai sesuatu tajuk..

Insyaallah saya percaya mereka akan berjaya.Selamat berjaya semua

Senyum

Perkara paling senang dan paling mudah dilakukan.Ingatlah hanya melalui senyum di awal pagi atau senyum ketika berjumpa dengan orang lain secara tidak langsung mood anda juga akan tersenyum.

Positif dan lapangkan dada, Senyum biar pada cahaya yang menyinari pagi.Biasanya senyuman akan membuatkan anda merasa gembira dan bahagia dan orang lain juga akan membalas senyuman anda.

Secara tidak langsung anda akan berkeyakinan untuk berhadapan dengan orang sekeliling anda.Senyuman yang ikhlas akan membuatkan orang lain germbira dan pastinya akan membuat anda juga gembira.

Apa yang anda akan lakukan sekiranya senyuman yang anda lakukan itu bukan sahaja mengubati mood orang lain tetapi juga mood di sekeliling anda.

Malah apa yang anda lakukan tidak melibatkan sebarang kos ?.Apa yang anda lakukan apabila orang lain tersenyum dan senyuman itu membuatkan anda juga merasa gembira dan bahagia ?.

Sebab itulah saya katakan ,senyuman adalah pengubat jiwa penawar duka hiba.

“ In a study of adults of various ages,a tendancy was found for subjects to mimic the expression of those around them.In other words,sad faces evoked more sad faces,and smiling faces evoked smiles and happiness.”
Lundqvist and Dimberg 1995

Everyone can have tuition

For all

Assalamualaikum….

Selamat datang kepada pengunjung….Saya cikgu lets home tuition pertama kali menulis blog mengenai apa yang saya buat dan apa yang saya lakukan sepanjang pekerjaan saya sebagai guru tuisyen persendirian.

Saya akan memuatkan pelbagai info yang boleh dikongsi bersama untuk tujuan berpesan-pesan kepada diri saya sendiri dan juga pada semua.

salam

cikgu

Everyone can have tuition

For all