Oleh ROSLAH OTHMAN – Utusan Online

SEPERTI dimaklumi, ibu bapa dan guru menjalankan fungsi atau tanggungjawab yang serupa terhadap pembangunan serta perkembangan pembelajaran dan sahsiah pelajar.

Mereka bertanggungjawab mendidik, mengajar, mengasuh dan membimbing bagi membentuk masa depan pelajar yang gemilang, cuma tempat, masa dan keadaannya berbeza.

Hubungan anak dan ibu bapa lebih kepada pertalian darah yang penuh dengan kasih sayang, kemesraan, pengorbanan dan rasa hormat sementara dengan guru lebih kepada mendidik dan menimba ilmu.
Ini memberi kelebihan kepada ibu bapa untuk berkomunikasi dengan anak secara langsung, berbanding guru.

Tingkah laku

Walaupun guru masih bersifat formal dan dibatasi peraturan, dalam banyak perkara, peranan guru dan ibu bapa adalah serupa. Ini termasuklah menghadapi masalah sama dalam menangani tingkah laku pelajar.
Hal ini turut diakui oleh Pakar Motivasi, Datuk Dr. Fadzilah Kamsah sambil menegaskan ibu bapa dan guru perlu bersatu untuk melahirkan generasi muda yang mampu memimpin negara dalam menghadapi cabaran era globalisasi.
“Peranan guru dan ibu bapa amat penting dalam usaha merealisasikan impian menjadikan seorang pelajar itu cemerlang, gemilang dan terbilang.”
“Sekiranya ibu bapa dan guru tidak bersatu dalam membentuk pelajar menjadi insan yang berwawasan dan berwibawa, amat sukar melahirkan generasi pelapis yang berkarisma dalam memimpin negara pada masa depan,” ujarnya.
Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran VCD Motivasi `Petua Menjadi Pelajar Sekolah Menengah Yang Gemilang dan Langkah Bijak Usahawan Terbilang 2, terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Menurutnya, senario saling menyalahkan antara satu sama lain yang kerap berlaku di hampir semua sekolah di negara ini harus diketepikan.

Terjebak

Sambil memberi contoh, ada ibu bapa menyalahkan guru apabila anak mereka terjebak dalam gejala tidak sihat seperti ponteng sekolah, rokok, lepak dan penagihan dadah.
Dalam hal ini katanya, ibu bapa tidak se-harusnya menyalahkan pihak sekolah semata-mata, sebaliknya sama-sama mencari jalan penyelesaian.
Malah menjadi satu keperluan mewujudkan satu sistem komunikasi dua hala iaitu antara sekolah dan komuniti (ibu bapa) begitu juga sebaliknya.
Dalam menangani masalah pelajar misalnya, sekolah dan komuniti perlu melaksanakan penyelidikan bersama mengenai pelajar yang menghadapi masalah pembelajaran dan hubungan sosial.
“Tanggungjawab ibu bapa atau komuniti terhadap sekolah pula adalah membantu menentukan matlamat yang ditetapkan, dengan ia perlu ditetapkan agar konflik dalam masyarakat dapat dielak.”
“Ini sekali gus memastikan segala perancangan jangka panjang dapat dicapai,” tegasnya.
Antara tanggungjawab tersebut ialah bagaimana melahirkan pelajar berilmu, berfikiran kreatif dan mempunyai semangat patriotisme.
Ibu bapa dan guru juga perlu memahami kehendak pelajar sebagai individu termasuk mengambil berat, memahami perasaan dan elak daripada menjatuhkan maruahnya.
Bagi pihak pelajar pula kata Fadzilah, mereka juga perlu mempunyai motivasi untuk diri sendiri. Ini termasuklah mempunyai kekuatan diri bagi mengikis perkara negatif di sekeliling mereka.
“Bagaimanapun, kekuatan diri hanya dapat dibina melalui pengajaran dan penghayatan agama yang mantap,” ujarnya.